Briefadres aanvragen

Als u geen vast woonadres heeft, kunt u uw post laten bezorgen op een ander adres. Dit heet een briefadres. U kunt dit niet online aanvragen. U maakt hiervoor een afspraak met de gemeente.

Afspraak maken

Wanneer vraagt u een briefadres aan?

Bijvoorbeeld als u:

  • dakloos bent en in Nederland verblijft
  • in een instelling verblijft (zoals een verzorgingshuis)
  • korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft
  • een ambulant beroep heeft

Voorwaarden

  • U heeft geen vast woonadres of verblijft in een instelling.
  • Uw briefadres is in Oudewater én is geen postbus.

Procedure

  1. U maakt online een afspraak met de gemeente.
  2. U gaat naar het stadskantoor voor uw afspraak en levert alle nodige documenten in.
  3. U hoort binnen 4 weken of de gemeente akkoord gaat of niet.

Wat moet u meenemen naar uw afspraak?

  • Een geldig legitimatiebewijs van uzelf (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
  • Een geldig legitimatiebewijs van de bewoner van het briefadres.
  • Een ingevuld aanvraagformulier.
  • Een ingevuld toestemmingsformulier van de bewoner van het briefadres. 

Kosten

Gratis

Veelgestelde vragen

Is een briefadres verplicht?

Nee.

Wat kan ik opgeven als briefadres?

U kunt het woonadres opgeven van een familielid of kennis die in Oudewater woont. Of het adres van een instelling die de gemeente hiervoor heeft aangewezen.

Wanneer kan ik geen briefadres aanvragen?
  • Als u langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat. In dit geval ‘emigreert’ u en schrijft u zich uit bij de gemeente. Zie: Verhuizen naar het buitenland
  • Als u een vast woonadres heeft. In dit geval moet u zich inschrijven op het adres waar u woont.
Hoe kan ik mijn briefadres wijzigen of opzeggen?

Als u een vast woonadres of emigratie doorgeeft aan de gemeente, dan vervalt uw briefadres automatisch.