Reactienota bewonersavond Markt en omgeving

Op woensdagavond 4 juni 2025 was er een bewonersavond voor de bewoners van de Markt en omgeving.

Vragen tijdens de bijeenkomst

Is er een nulmeting gedaan voor het verkeer dat er nu rijdt?

Nee, er is geen specifieke verkeerstelling geweest. Wel hebben we inzicht in de hoeveelheid verkeer op de wegen in de stad op basis van het verkeersmodel.

Kunt u de presentatie toesturen?

Ja, wij sturen de mensen die hun emailadres achterlaten te presentatie toe.

Wat is de status van het ontwerp?

Het ontwerp noemen we technisch gezien nu een definitief ontwerp. Maar dit geeft meer aan dat we nu de laatste puntjes op de I zetten, dan dat het definitief is.

Komt er een verhoogde stoep?

Ja, maar alleen in de Peperstraat en op de Donkere Gaard en Kromme Haven.

Waarom is er een invalideplek getekend tegenover de ijssalon?

Deze is daar ingetekend omdat de invalideplek op de Korte Havenstraat komt te vervallen. Daarnaast is het belangrijk om deze plekken zo dicht mogelijk bij alle voorzieningen te plaatsen. 

Hoe ga je als bewoner of toerist van de boot naar de kant nu er allemaal groenvakken komen?

We zorgen dat er op de plekken waar men kan aanmeren ook ruimte is om tussen het plant vak door over te steken. Die werken we nog verder uit in het ontwerp.

De fietsparkeerplaatsen in de Leeuweringerstraat bij de Markt zorgen ervoor dat de draaicirkel van de auto te krap is.

De fietsparkeerplaats is enkele meters verplaatst naar aanleiding van deze opmerking.

Het type beplanting in de plantenbakken en dat ze vandalismeproof zijn.

We planten bomen in de bakken en zorgen dat de bakken enkel met een heftruck verplaatsbaar zijn. 

De impressie komt niet overeen met de werkelijkheid.

Klopt. Het doel van de impressie is alleen om een beeld te geven van de verhoudingen van de weg, het parkeren en de stoepen in de straat.

Door de rechtstand in de Leeuweringerstraat zullen mensen nu nog steeds hard rijden. De boombakken ontbreken die als snelheid remmende maatregelen zou worden opgenomen. Na overleg met bewoners op 8 juni jl. Zijn op twee plaatsen boombakken toegevoegd in het ontwerp om de snelheid te remmen. Een nieuw ontwerp wordt eind augustus toegestuurd.

Na overleg met bewoners op 8 juni jl. Zijn op twee plaatsen boombakken toegevoegd in het ontwerp om de snelheid te remmen. Een nieuw ontwerp wordt eind augustus toegestuurd.

Enkele bewoners aan de Leeuweringerstraat hebben geen achterom. Hun fietsen gaan vooruit de woning in en achteruit er weer uit. Nu de straat dichter bij de woning komt te liggen rijdt het verkeer mogelijk dichter langs de voordeuren.

In het aangepaste ontwerp gaan we op verschillende plaatsen plantbakken of geventuintjes toevoegen. Dit zorgt voor een afstand van verkeer tot de woning en levert ook een bijdrage aan het vergroenen van de straat. In het aangepaste ontwerp gaan we op verschillende plaatsen plantbakken of geventuintjes toevoegen. Dit zorgt voor een afstand van verkeer tot de woning en levert ook een bijdrage aan het vergroenen van de straat.

Opmerkingen via de reactieformulieren

Deelnemer 1 over de Leeuweringenstraat

Rechte rijbaan geeft mogelijkheid tot hoge snelheden. Met name in de avond en in de winter zijn er weinig voetgangers en kunnen hoge snelheden worden behaald.

Het ontwerp wordt aangepast met boombakken half op de straat als snelheid remmende maatregelen. 

De blinde hoek van onze uitrit (Leeuweringerstraat 49) is zeer groot in dit ontwerp en in combinatie met het vorige punt neemt de veiligheid flink af. 

We plaatsen plantbakken tegen de gevel op enkele locaties om de afstand tot het verkeer te vergroten waardoor uitrijden veiliger wordt. 

Is het mogelijk om een plantenbak voor nr. 43/41 te plaatsen om de snelheid en blinde hoek eruit te halen? Eventueel mag de parkeerplek tegenover 49 geplaatst worden.

Ja, zie het vorige antwoord.

Wij hebben 3 parkeerplaatsen in onze tuin moeten aanleggen op last van de gemeente, één voor nr. 47 en twee voor nr. 49. Krijgt nr. 49 dan ook twee pasjes voor de automatische zakpaal? Wij hebben namelijk ook twee auto’s.

Dit lijkt wel logisch. Momenteel wordt dit beleid verder uitgewerkt door de afdeling verkeer.

Deelnemer 2 over meerdere projecten

Zorg ervoor dat er geen twee projecten door elkaar gaan lopen, namelijk het masterplan en het verkeerscirculatieplan. 

Deze plannen hebben geen effect op elkaar. Enkel dat het plaatsen van de automatische zakpalen wordt meegenomen in de werkzaamheden van de Markt en Omgeving.

Deelnemer 3 over plantenbakken en het toesturen van de presentatie

Graag de sheets van de presentatie d.d. 04/06 toesturen

Die sturen we aan iedereen toe die een emailadres achterlaat. 

Geen rechtstand van de rijstrook voor het autoverkeer in de Leeuweringerstraat. 

Het ontwerp wordt aangepast met boombakken half op de straat als snelheid remmende maatregelen. 

Locatie plantbakken?

Wordt nader uitgewerkt in het ontwerp.

Deelnemer 4 over groene vakken

Check de groene vakken op de Leeuweringerstraat. Deze zouden verkeersremmend zijn. 

Het ontwerp wordt aangepast met boombakken half op de straat als snelheid remmende maatregelen. 

Deelnemer 5 over de hoek van de Donkere Gaard

Graag hoek Donkere Gaard – Marktstraat afstemmen voor uitrijden gevel.

Dit wordt verwerkt in het ontwerp. Eind augustus sturen we het aangepaste ontwerp toe.

Deelnemer 6 over NP-vakken

Aan de Donkere Gaard zijn een aantal NP-vakken zodat auto's in en uit de garage kunnen. Deze NP-vakken kunnen niet worden vervangen voor plantvakken.

Hier wordt in het ontwerp rekening mee gehouden.